Траєкторія професійного розвитку педагогів
Траєкторія професійного розвитку педагогів
це планування особистісно-професійного зростання педагога в умовах непрерервної освіти.
Це персональний шлях реалізації професійного потенціалу педагога, який ґрунтується на його вільному виборі закладу освіти, установи, організації іншого суб’єкта освітньої діяльності, видів, форм, програми.
Курси підвищення кваліфікації в Донецькому обласному інституті післядипломної освіти на 2022рік:
Навчання за програмою підвищення кваліфікації
Портфоліо педагогічного працівника
У перекладі з італійської «портфоліо» – це «тека з документами». Портфоліо педагогічного працівника – це спосіб фіксації, накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму педагога та уміння вирішувати завдання своєї професійної діяльності. Портфоліо педагога показує рівень його підготовки і рівень активності у навчальних та позанавчальних видах діяльності.
Основна мета портфоліо – оцінювання роботи педагога, характеру його діяльності, відстежування творчого і професійного зростання, сприяння формуванню навиків рефлексії (самооцінки). У портфоліо збираються матеріали, що регламентують роботу педагогічного працівника.
Підходи до побудови портфоліо можуть бути різними, залежно від індивідуальних особливостей педагога. Головне, аби було проаналізовано роботу, власні успіхи, узагальнено і систематизовано педагогічні досягнення, об'єктивно оцінено можливості і способи подолання труднощів для досягнення кращих результатів.
Головне призначення портфоліо – продемонструвати найбільш значимі результати практичної діяльності для оцінки своєї професійної компетенції.
Друге важливе призначення портфоліо педагога – це альтернативна форма оцінки професіоналізму і результативності його роботи при проведенні атестації на відповідність заявленій кваліфікаційній категорії.
Для чого створюють портфоліо?
Вчителю його професійне портфоліо потрібне для того, аби:
проаналізувати і узагальнити свою роботу;
відобразити динаміку свого професійного росту;
представити досвід своєї роботи найбільш повно і ефективно.
Які є види портфоліо?
Електронні – створюються на комп’ютері офлайн (папка з файлами, диск) або в онлайні (власний сайт, блог);
Паперові – у вигляді звичайної папки.
За наповненням портфоліо буває:
Портфоліо досягнень – зібрання усіх ваших сертифікатів, нагород, дипломів, подяк та інших документів, що підтверджують успіхи та досягнення;
Тематичне портфоліо – структуроване портфоліо, матеріали в якому згруповані за розділами (наприклад, навчальна діяльність, позаурочна діяльність, самоосвіта);
Портфоліо-звіт – являє собою звіт про завершену роботу. Таке портфоліо може складатися по завершенню роботи пришкільного табору, предметного тижня тощо;
Комплексне портфоліо являє собою поєднання усіх видів портфоліо.
Вимоги до складання портфоліо
Портфоліо дозволяє враховувати результати, досягнуті педагогічним працівником у різних видах діяльності: навчальній, виховній, творчій, методичній, дослідницькій.
Можна відзначити наступні вимоги до оформлення портфоліо:
- достовірність – матеріали, подані педагогом, повинні бути правдивими, такими, що легко перевірити;
- об'єктивність – у відгуках та рецензіях повинна відображатися різностороння точка зору;
- конкретність і науковість – розкриття компонентів педагогічної діяльності (методів, прийомів, способів і ін.) на основі прикладів педагогічної діяльності, відповідність описуваних компонентів їх визначенням в теорії педагогіки;
- наочність результатів роботи – все сказане повинно підтверджуватися прикладами або документально;
- цілісність, системність, тематична завершеність представлених матеріалів –послідовний опис компонентів в чіткому взаємозв'язку їх значимості;
- структуризація матеріалів, логічність і лаконічність всіх письмових пояснень;
- цілеспрямованість автора на самовдосконалення.
Зміст портфоліо
Титульна сторінка.
Офіційні документи.
Результати педагогічної діяльності.
Науково-методична діяльність.
Методична скарбничка.
І. Титульна сторінка
Прізвище, ім’я, по батькові, рік народження, фото педагога;
Освіта (що і коли закінчив, отримана спеціальність та кваліфікація за дипломом);
Загальний педагогічний стаж;
Педагогічний стаж роботи в даному навчальному закладі.
ІІ. Офіційні документи
Розділ містить матеріали, які відображують досягнення педагогічного працівника в різних галузях:
§ підвищення кваліфікації (назва структури, де прослухані курси, рік, місяць, проблематика курсів);
§ копії документів, підтверджуючих наявність наукових та почесних звань та ступенів;
§ найбільш вагомі урядові нагороди, грамоти, листи подяки;
§ дипломи різних конкурсів;
§ сертифікати за результатами участі у проектах професійного розвитку;
§ інші документи на розсуд атестуємого.
Цей розділ дозволяє здійснити оцінку процесу індивідуального розвитку педагога. Тут розміщують всі наявні в педагога сертифіковані індивідуальні досягнення в різних галузях діяльності.
ІІІ. Результати педагогічної діяльності
Цей розділ містить:
§ матеріали про результати засвоєння дітьми державних програм та сформованості в них ключових компетентностей;
§ порівняльний аналіз діяльності педагогічного працівника за 5 років на основі перевірок, участі вихованців в конкурсах.
Матеріали даного розділу повинні давати уявлення про динаміку результатів педагогічної діяльності атестуємого педагога за певний період.
ІV. Науково-методична діяльність
Розділ містить методичні матеріали, які засвідчують рівень професіоналізму педагога:
§ обґрунтування вибору педагогом, що атестується, проблеми самоосвіти;
§ обґрунтування вибору педагогом, що атестується, використаних освітніх технологій;
§ обґрунтування використання педагогом, що атестується, в своїй практиці тих чи інших засобів педагогічної діагностики для оцінки навчальних результатів;
§ використання інформаційно-комунікативних технологій в освітньому процесі , технологій навчання дітей з вадами розвитку та ін.;
§ робота в методичному об’єднанні;
§ участь у конкурсах професійної майстерності;
§ організація та проведення семінарів, «круглих столів», майстер-класів та ін.;
§ проведення експериментальної роботи;
§ розробка авторських програм;
§ підготовка творчого звіту, реферату, докладу, статті;
§ інші документи.
V. Методична скарбничка
Розділ містить матеріали:
§ розробки занять та виховних заходів (з дітьми, батьками вихованців) відповідно до теми самоосвіти педагога;
§ фотозвіти проведених заходів;
§ авторські дидактичні матеріали до занять;
§ інше.
Підходи до побудови портфоліо можуть бути різними, залежно від індивідуальних особливостей педагогічного працівника та його педагогічного стажу. Головне, аби педагог проаналізував свою роботу, власні успіхи, узагальнив і систематизував педагогічні досягнення, об'єктивно оцінив свої можливості і побачив способи подолання труднощів і досягнення вищих результатів.
Процедура захисту портфоліо
Захист портфоліо проводиться у декілька етапів:
- презентація портфоліо;
- відповідь на питання по суті представлених документів;
- доведення до атестованого висновків і рекомендацій атестаційної комісії.
Захист портфоліо проводиться на засіданні атестаційної комісії.
Презентація портфоліо – форма атестаційного випробування, в ході якого педагогічний працівник, що атестується, представляє атестаційній комісії підтвердження свого професіоналізму і результатів педагогічної діяльності у формі структурованого портфоліо.
Формами презентації власної педагогічної діяльності (портфоліо) можуть бути:
- виставки навчально-методичних матеріалів;
- слайд-шоу;
- доповідь, що супроводжується комп'ютерним показом за допомогою презентацій PowerPoint.
Для презентації портфоліо педагогічному працівнику надається 10-15 хвилин.
Презентація – це нескорочений виклад розділів портфоліо. Основна мета презентації – за короткий час представити основні результати виконаної роботи за міжатестаційний період.
Якість презентації при захисті портфоліо оцінюється за наступними показниками:
- відповідність змісту презентації змісту портфоліо;
- виділення основних результатів діяльності педагога;
- якість викладу матеріалу.
Оцінювання атестаційною комісією
Вважається, що презентація була успішною, якщо вона відповідала змісту портфоліо, в ній представлені основні результати, отримані автором, якість володіння матеріалом висока.
Членами атестаційної комісії задаються питання по суті представлених в портфоліо матеріалів (не більше 5-7 питань). Той, хто атестується відповідає на питання, ілюструючи свою відповідь (при необхідності) наочними матеріалами з портфоліо. Відповіді на питання мають бути короткими і стосуватися лише суті поставленого питання.
"Учитель року 2022"